28 March 2013

ujian satu nikmat .


'boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagi kamu dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagi kamu' (216:albaqarah)

Assalamualaikum and Bismillahirrahmanirrahim :)

Allah sayangkan hambaNya sebab tu Allah datangkan ujian . Semakin berat ujian yang menimpa , itu tanda kasihnya Allah terhadap kita .
sejujurnya , aku tak sanggup hadapi ujian ni , tapi aku yakin , Allah turunkan ujian dengan bersebab .  

Bila diri ditimpa ujian yang terlalu berat , sampai tak sanggup nak ditanggung , itu tandanya Allah rindu kan rintihan kita :)
mungkin aku terlalu leka dengan nikmat dunia , sampai terlupakan akhirat . maut semakin hari semakin menghampiri , tapi diri masih akur dengan nikmat dunia . itulah manusia kan ? kacang lupakan kulit . manusia hanya ingat dekat Allah bila ditimpa musibah , tapi bila disorong kebahagiaan ? Di mana perginya Allah dalam hati ?

setiap yang berlaku mesti ada hikmahnya .
dulu mungkin aku tak percaya . bagi aku , musibah yang ditimpakan hanya menyusahkan diri ini . bermuhasabah diri telah membuka mata hati aku . dan setiap kali didatangi ujian , hati akan lebih lapang menerima , sebab aku yakin , perancangan Allah adalah sebaik-baik rancangan sebab Allah tahu apa yang terbaik untuk hambaNya .
Allah always know the BEST to us :)

aku bersyukur , dengan ujian yang Allah beri , aku menjadi lebih matang . melangkah ke alam kematangan :)
disebabkan ujian itu juga , aku sedar betapa jauhnya diri aku dengan Allah dan mungkin inilah saatnya untuk aku berubah . menjadi wanita yang solehah bukan senang , tapi aku yakin dengan pertolongan Allah , aku mampu berubah . Allah sentiasa berada di sisi hambaNya yang ingin berubah . PUT TRUST IN ALLAH 



ya Allah , aku hamba yang lemah ,
bantuni aku dalam mencari keredhaanMu ,
dan bantuni aku untuk menjaga hati ,
iman aku tak kuat dalam merintangi nikmat duniaMu ,
bantuni aku untuk mendekatkan diri denganMu ya Allah :) 

salamalaik .



1 comment:

shu :) said...

setiap yang berlaku ada hikmahnya <3